Tips voor werken in de thuiszorg

      Geen reacties op Tips voor werken in de thuiszorg

Wanneer je in de thuiszorg werkt moet je je rust kunnen vinden. Het is belangrijk om efficiënt en vlot te werken. Maar vergeet niet dat je met mensen werkt. Wanneer je haast uitstraalt dan ervaren cliënten de zorg heel anders. Mensen voelen het aan wanneer je gespannen bent. De manier waarop ze ermee omgaan verschilt. Het kan voorkomen dat ze minder vragen durven te stellen, of juist het tegenovergestelde doen. We hebben aan medewerkers van een zorghotel gevraagd wat hun tips zijn hiervoor.

Wanneer je een rustige houding aanneemt, dan voel je je ook sneller rustig. Hierdoor bewaar je beter een overzicht op je werk. En kun je beter klaar staan voor anderen door meer contact te maken met cliënten en ook collega’s.

Door op deze wijze te werken ervaar je minder stress en heb je minder kans op een burnout. 

Ervaar jij veel stress tijdens je dienst? 

Probeer hierop te letten:

  • Wanneer voel je rust en wanneer voel je onrust? 
  • Wanneer ervaar je veel druk?
  • Hoe is je gemoedstoestand in dat geval? Veranderd je ademhaling?
  • Wat kun je doen om je weer rustiger te voelen? 

8 manieren om de rust te bewaren

  1. Probeer altijd op tijd of iets eerder aan te komen op werk. Wanneer je eerder aan komt op werk kun je je dienst rustig opstarten. 
  2. Richt je op 1 taak tegelijkertijd, zo blijf je gefocust en overlaad je jezelf niet met allerlei neventaken. 
  3. Luister naar je lichaam, en neem genoeg pauze.
  4. Als je begint te rennen, verlaag het tempo. En loop wat langzamer.
  5. Maak het werk blijvend leuk met veel humor. 
  6. Laat de smartphone en social media achterwege en beperk het gebruik hiervan.
  7. Tijdens hectische dagen heb je soms een korte time out nodig. 
  8. Stop tijdig met je dienst en maak niet dagelijks overuren.

Probeer een paar van deze tips, en kijk of het ook voor jou werkt.

www.zorghoteldekim.nl